Az Infoklaszter is részt vett azon az online workshopon, mely a 2021/2027-es klaszterstratégia kialakítását készítette elő.
Keller Péter a GFP Program Stratégiai Főosztály vezetője összefoglalójában röviden kifejtette, hogy miért van szükség klaszterstratégiára. Több, mint 1000 tagvállalat köztük hazánk kiemelkedő egyetemei, kutatóintézetei, kamarái, önkormányzatai tagjai a hazai működő klasztereknek. Az együttműködés, bár önmagától értetődő szükséglet, mégis propagálásra szorul. A közös munka eredményeként fogalmazódik meg, hogy mi a szerepe a hálózatoknak a hazai gazdaságban. A kialakuló klaszterstratégiával kiszámítható jövőkép és transzparens célok fogalmazhatók meg.
A klaszterpolitika 20 évre tekint vissza. A GINOP 1 kkv-nak kiírt pályázatokon az utolsó két támogatási ciklusban a pályázati források 15%-át, azaz mintegy 59 milliárd forintot klaszter tagvállaltok nyerték el.
A GINOP 2 pályázatokon a 2007/2013-as (GOP) ciklushoz képest a 2014/2020-as ciklusban 38 milliárd forinttal több, azaz 155 milliárd forint volt a KFI-k klasztertagként való részesedése. Ezzel a klasztertag KFI-k a megszerezhető támogatás 33%-át nyerték el.
A klaszterstratégia széles konszenzuson alapul, hiszen a klaszterek és tagvállalatok mellett kormányzati, szakpolitikai- és klaszter szakértők bevonásával jön létre.
A stratégiaalkotás célja: meghatározni, hogy mit kívánunk elérni a klaszterekkel, illetve, hogy mi a szerepe a klasztereknek a gazdaságban? -fogalmazott a főosztályvezető
Ennek érdekében ki kell jelölni a kritikus területeket, ezek pedig: a nemzetköziesítés, innováció, együttműködések ösztönzése, szabályozó rendszer. Fontos megvizsgálni a klaszterek körét és az akkreditáció szükségességét. Meg kell határozni a támogatáspolitikát, ki kell jelölni a célcsoportot: klasztermenedzsment szervezetek, tagvállalatok illetve együttműködő partnerek.
A stratégia kialakításának állomásai: adatbázis kialakítás, online kérdőív, nemzetközi elemzés, személyes interjúk és workshopok.